Kerékpárral Szlovéniában

Egy Szlovéniában tekergő kerékpártúra élményeit szeretném itt megosztani Veletek szöveges, képes, térképes formában.

Friss topikok

  • Anita Bene: Szia! Érdeklődnék, bicikli pedál +cipő a repülő utasterébe felvihető? A helyszínen akarok biciklit... (2018.05.26. 08:26) Hogyan szállítsuk kerékpárunkat repülőn?
  • amancich: "valami nagy csata volt errefele, talan a 2. VH-ban, nem tudom, javitson ki valaki, ha rosszul iro... (2011.02.07. 20:56) Megerkezünk Olaszországba
  • policecars: Köszi szépen, nagyon jól esett olvasni, részben hasonló útvonalat jártunk be mi is augusztusban, c... (2008.09.12. 13:46) A vége – konklúzió – összefoglaló
  • cmut01: Sok szerencsét az úthoz.Párom fiam és én idén másodszor tekertünk át a gyönyörűséges Szlovénián.Ez... (2008.08.17. 13:47) A bringák

HTML

Hogyan szállítsuk kerékpárunkat repülőn?

Repülőn utazni, és bringát szállítani gyors, és ma már a fapadosoknak köszönhetően olcsó is, mégis kevesen élnek vele, pedig ez új dimenziókat adhat egy kerékpártúrának. Sikerült véghezvinnem már párszor ezt a műveletet, ezért most itt beszámolnék a részletekről, bőségesen kitérve az egyik legkényesebb részére a dolognak, a bringák becsomagolására. Eddig 5000, illetve 6500 Forintért sikerült megváltani a „special lugagge” díjat a drótszamarakra. Mondtam, hogy olcsó! :) Ezt a neten való foglalásnál tudjuk kérni általában, de ha nem találjuk, fel kell hívni a légitársaság információs vonalát, és ott elmondják, hogyan, s miként járjunk el. De most már tényleg jöjjön a csomagolás: 

A verzió:

Itthonról indulunk, van helyismeretünk, időnk, és lehetőségünk, hogy nem a kerékpáron közelítsük meg a repteret. Keresünk egy kerékpárboltot, kérünk egy olyan dobozt, amiben a zsír új kerékpárokat szállítják, beletesszük a szétszerelt biciklit, és kivisszük valahogy a reptérre. Ez egyszerű, és nagyszerű megoldás, de ha egy távoli, idegen város, idegen repteréről repülünk, ritkán járható. Én még nem próbáltam, mert mindig távolról repültem haza a kerékpárral, de egy barátom így vitte ki Londonba az országútiját, és nem volt vele baj.

B verzió, az általam eddig járt, és bevált módszer:

Még a reptér előtt a városban keressünk fel egy 100 Forintos boltot, vagyis annak helyi megfelelőjét, pl. 1 Eurós (Olaszországban: „Nine t’ nine cent”) boltot, és vásároljunk be kerékpáronként 1 vastag celluxot. Vagy széles Tixo-t, vagy ragasztószalagot… Ki hogy hívja. Egy darab épp elég egy kerékpárra. Ha ez megvan, már csak kartonpapírokra van szükségünk. Irány a szelektív hulladékgyűjtő konténerek, és környékük! Igen, tessék kukázni! :) Vagy ha nem, lehet kérni is, pl. szupermarketek mellett gyakran szokott halomba állni a sok üres kartondoboz, amiből már kikerült az árú a polcokra. Igyekezzünk sok egyforma méretű dobozt szerezni, mert ez majd előnyt jelenthet a csomagolásnál. Ha a guberálás közben látunk légbuborékos vagy egyéb puha zacskót/fóliadarabot, abból is felkaphatunk kettőt-kettő kisebb darabot bringánként, jó lesz majd a kormányt, és a nyerget betekerni velük.
Ha megvannak a hozzávalók, kezdhetjük a szétszerelést. Ugye hoztunk magunkkal 14-es vagy franciakulcsot otthonról? Általában az előírások: Pedált leszerelni, kormányt elfordítani a vázzal párhuzamosra, és kerekeket leereszteni. Utóbbi állítólag azért kell, mert a csomagtérben nincsen kiegyenlítve a légnyomás, és a 11 ezer méteres utazómagasságban már igen gyatra a légnyomás, még elpukkan a sok bárra felpumpált kerekünk, aztán nézhetünk. Mások szerint a csomagtérben is a tengerszint feletti 2500m-nek megfelelő légnyomást tartanak a gépen, ha ez utóbbi az igaz, akkor nem tudom, miért kell leereszteni a kerekeket. Mindegy, előírás, eresszük le, abból nem lehet baj. Illetve abból is lehet, egyszer Bécsben akkorát pukkant egy cimborám kereke pumpálás közben a parkolóházban, hogy azt hittük, lövés dördült. Pumpálta felfelé, csak közben kilógott a felni mellett a bele… 20cm szélesen kiszakadt. :) Na de visszatérve: pedálokat lecsavarjuk. Ha felfelé áll a kulcs, mindkét oldalt a hátsókerék felé kell tekerni, hogy lejöjjön. És visszaszerelésnél figyeljünk oda rá, melyik a jobb, és melyik a bal pedál, mert különben szétcseszhetjük a meneteket. Egy L és egy R betű jelzi az apán, melyik-melyik. Legalábbis az enyémen, remélem mindenhol így van. Aztán jöhet a kormány, ez már tényleg bringánkét egyedi, úgyhogy csak annyira térnék ki rá, hogy próbáljuk meg úgy elfordítani, hogy a kerék akkor álljon egyenesen, amikor a kormány vége legközelebb van a váz egy olyan pontjához, amihez mondjuk hozzá tudjuk ragasztani. És oda ne tekerjünk a ragasztószalagból, ahol fogni szoktuk a kormányt, mert utána nem fogjuk szeretni, hogy nem csak a kezünk ragad oda, hanem minden. Leeresztjük a kereket, és készen vagyunk a szereléssel. Jó esetben. Rossz esetben (pl. Wizzair) van 15 kilós súlykorlát a bringára, és bizony ezt túlléphetjük egy régi vasvázas paripával, és egy masszív csomagtartóval. Ilyenkor ne kötözzük oda a pedálok a kulacstartóba, vegyük ki a nyerget nyeregcsövestül, esetleg szereljük le a csomagtartót is, és tegyük be őket a rendes feladott poggyászba, ami általában lehet 20kg. Ne a kézipoggyászba, mert szerintem egy nyeregcső már tuti fegyvernek számítana a fedélzeten. :) SkyEurope-nál tudom, hogy nincs (2008) súlykorlát, ilyenkor, ha viszünk haza szuvenírbe ólomgolyókat, vagy háromkilós köveket egy vulkánról, lehet bepakolni őket a váztáskába.
Kezdődjön a csomagolás. Mielőtt bedobozolnánk a gépünket, ellenőrizzünk mindent, utólag már nehéz kivenni valamit a váztáskából, vagy leereszteni a kerekeket. A hajtókart rögzítsük vízszintes helyzetbe, mondjuk úgy, hogy egy darab ragasztószalaggal a vázhoz kötözzük. Kezdjük hátul a csomagolást, hajtogassunk ki egy dobozt, és tegyük a hátsókerék alá a közepét, hogy kétoldalt kb. ugyannyira lógjon szét. Hagyjunk a dobozból egy jó 20cm a hátsókerék vége után is, és majd visszahajtjuk. Hajtsuk fel az egyik oldalát a boboznak, és kezdjük el össze, illetve a bringához ragasztgatni. Érdemes úgy csinálni, hogy egyikünk fogja a bringát, és szorítja hozzá a dobozt, a másik pedig szorgoskodik a ragasztószalaggal. Olló vagy kés nem árt, elharapni is el lehet a celluxot, de rossz íze van, nekem elhihetitek! ;) Ha kész, jöhet a másik oldalt, majd a bringa hátulja, okosan visszahajtjuk a kilógó részeket, és nem spórolunk a ragasztószalaggal. Akár körbe is lehet tekerni az egész bringán. Ha gyorszáras a kerekünk, esetleg átszúrhatjuk a papíron, majd a csomagoláson kívül rászoríthatunk újra, így még fixebb lesz a pakk. Ha az első dobozt felraktuk, és elég nagy volt, a bringánk hátulja máris kész. Jön a következő doboz, ugyanígy, bőven hagyva átfedést az előzőre. Érdemes a kormányt rögzíteni, mire odaérünk, illetve kigondolni, hogy a dobozolásban legyen-e a kormány, és a nyereg. Én ki szoktam hagyni. Egyrészt körülményes lenne becsomagolni őket is, másrészt jól meg lehet fogni rajtuk a becsomagolt bringát. Elég körbetekerni őket valami vastagabb zacskóval, vagy a már említett puha csomagolóanyagokkal. Ha kész a gép, még érdemes ráírni a dobozba a nevünket, címünket országgal együtt, hogy ha esetleg elveszne a drótszamár, és leesne róla zöld-fehér cetli, amit a reptériek ragasztanak rá. Check-in után ne ijedjünk meg, ha szólítják a nevünket a hangosbemondóban, a biztonságiakhoz fognak hívni, ha nem fért rá az átvilágítógépre a paripánk. Ilyenkor az az előírás, hogy saját kezűleg kell kibontanunk a csomagunkat, hogy ellenőrizzék. Ezt történt velem most Trieszt repterén is, jól megijedtem, hogy most bonthatom szét az egész történetet, amivel annyi ideig elvoltunk, mire szépen bedobozoltuk a két bringát. A reptériek is emberek, nem őrültek meg, elég volt nekik annyi, hogy be tudtak nyúlni, és valami kis bigyót a bringára ragasztottak, aminek nem tudom mi a célja, és miért volt, de nagyon örültem, hogy nem kellett újracsomagolnom a két bringát, csak éppen felnyitni egy kis helyen a csomagolást. És még ők kértek elnézést.
Szóval ennyi. Eltart vagy másfél órát egy bringa, még akkor is, ha nem először csináljuk, de megéri. Még mindig százszor gyorsabb, és olcsóbb, mintha hazabicikliznénk. :) Persze van egy barátom, aki Goteborgból jött haza egy montival, és nem csomagolt semmit, még a pedálokat sem szedte le. És feltették neki a gépet a repülőre szó nélkül. Pedig a szabályzatokba kerek-perec le van írva, hogy pedál le, kerék leereszt, kormányt elfordít, becsomagol. Nem tudom, mennyire általános ez, de szerintem csak szerencséje volt a srácnak. Ha azt mondják ott a reptériek neki, hogy a szabály az szabály, és már nem maradt volna ideje csomagolni, bizony ott marad a bringája. Ha valakinek még van tapasztalata repülőn való bringaszállításról, esetleg tud egyéb módokat is rá, és hasznosnak véli megosztani, ne tartsa vissza, egészítse ki ezt az írást egy hozzászólással. Pl. megírhatnátok, hol hagyták feladni a biciklit csomagolatlanul, vagy hogy mely reptereken lehet becsomagoltatni egy géppel némi pénzért a kerékpárt is!

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekparral-szloveniaban.blog.hu/api/trackback/id/tr26631258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drseelee 2009.06.30. 12:25:55

Nekem lenne egy kérdésem. Most megyek Írországba és viszem a bringát repcsin. Mielőtt még olvastam volna, ezt az írást, úgy gondoltam, hogy a kiszedett kerekeket a váz mellé csomagolom, illetve a kormányt is kikapom és a szintén a váz mellé rakom. A helyfoglalásnál meg kellett adni a csomag méretét és súlyát. És most jön a kérdés? :) Ha mégsem veszem ki a kerekeket és így megváltozik a csomag mérte, szólnak érte a reptéren vagy nem lesz belőle gond?

Köszi a választ előre is

Szilveszter

baf (törölt) 2009.12.27. 01:41:07

Na akkor íme az én megoldásom, az arany középút:

Az előírás az szokott lenni, hogy úgy legyen becsomagolva a bicikli, hogy nem szennyezi be a repülőt illetve a csomagtérben tárolt tárgyakat. A kartonpapíros mókolás szerintem fölösleges időpocsékolás. Bőven elegendő egy nagy nejlonzsákba (pl. szemeteszsák) behúzni a bringát. Osloban pl. így csomagloták be a bringámat, mert én csomagolatlanul vittem a reptérre.

Ha nincs egy bazi nagy zsákunk, akkor értelemszerűen több kicsi is megteszi: felvágjuk a két oldalát, ráterítjük a bringára, majd összecelluxozzuk. Én ezt a megoldást alkalmaztam, amikor először repültem bringával, és még nem volt meg az Osloban kapott bazi nagy zsák :).

Mivel a rém intelligens repülőtéri rakodómunkások szeretik dobálni a csomagokat, érdemes a bicikli sérülékeny részeit (kormány, nyereg, váltók) jó alaposan bebugyolálni a fent emlegetett puha csomagolóanyagokba. Ha direkt a kerékpár csomagolásához vettünk egy guriga nagy méretű szemeteszsákot, akkor a fölösleget felhasználhatjuk erre a célra is (aztán otthon lehúzzuk róla a celluxot, és lehet is gyűjteni bele az üres PET-palackokat).

A kormány összeragasztózásához még annyit, hogy amennyiben előbb becsomagoljuk, majd ezután ragasztjuk hozzá a vázhoz, akkor kicsomagolás után nem lesz ragacsos. De erre gondolom majdnem mindenki rájön magától is.

Khim9era 2010.07.06. 15:36:48

Hali
Biciklipumpa szállítását hogyan oldottad meg? légyszi erről is ejts pár szót.
köszi

Arpesz · http://kerekparral-athenig.blog.hu 2010.07.09. 10:36:07

Kis kézi pumpát kell vinni... ami amúgy is jó, ha nálad van, egy defekt bármikor jöhet. Ezzel 7-8 bárra nehezen lehet felfújni a kereket, de ha MTB-d vagy Trekkinged van, nem is kell, elég a 3,5 bár, azt meg simán bele lehet tolni egy ilyen kis pumpával. 1-2 ezer forint, bármelyik bringaboltban kapni.

halor 2018.01.08. 13:38:45

kutyákat is a csomagtérben szállítanak tehát az utastéri nyomás van ott is (ami persze kisebb mint a tengerszinten mért 1080 millibar, de nincs eü kockázata)

Anita Bene 2018.05.26. 08:26:10

Szia! Érdeklődnék, bicikli pedál +cipő a repülő utasterébe felvihető? A helyszínen akarok biciklit bérelni. Választ köszönöm.